Menekşe Toprak, Suat Derviş’in 9 Ocak 1929 yılında “Berlin’de Ben” başlığı altında Vakit gazetesinde yayımlanan bir yazısından yola çıkarak usta yazarın Almanya günlerine uzanıyor. Suat Derviş’in yıllar sonra Berlin Yazıları başlığı altında kaleme alacağı tefrika dizisinden 9 yıl önce yayımladığı bu ilk yazı, usta yazarın Almanya tecrübesinin zamanla nasıl gelişip derinleştiğine de ışık tutuyor. 1930’lu yılların önemli şehirlerinden biri olan, hızlı ve modern kent yaşantısıyla dikkat çeken Berlin, aynı zamanda gece hayatı, ışıltılı caddeleri ve kalabalığıyla da devrin kültürel merkezlerinden biri olma işlevini üstleniyor. Zenginliğiyle olduğu kadar yoksul mahalleleriyle de dikkat çeken kent, dünyanın diğer şehirleriyle karşılaştırıldığında da kendisine has bir profil çiziyor. Suat Derviş’in “Berlin’in altın çağı olarak ifade edilen 1924 ile Hitler’in iktidara geldiği 1933 yıllarının ilk çeyreğine kadar Berlin’de geçirdiği refah dolu yıllara” doğrudan tanıklık ettiğini belirten Menekşe Toprak, yazarın söz konusu tüm bu birikim ve tecrübeyi beraberinde İstanbul’a da taşıdığını, Türkiye’de kaleme aldığı birçok gazete yazısı ve romanında bu yıllara gönderme yaptığını ifade ediyor.
Dinlemek için:
Menekşe Toprak A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesini bitirdi. 2002 yılından beri Berlin ve İstanbul’da yaşayıp yazıyor, ayrıca radyo gazeteciliği yapıyor. Edebiyata öykü yazarak başlayan yazarın eserleri Almanca, Fransızca, İngilizce, İtalyanca ve Sırpçaya çevrildi. Ağıtın Sonu adlı romanı 2015 yılında Duygu Asena Roman Ödülü’ne, Arı Fısıltıları romanı ise 2019-Ankara Üniversitesi Roman Ödülü’ne değer görüldü. Yazar son olarak Suat Derviş’in Berlin yıllarına odaklanan Dejavu roman dosyasıyla Berlin Kültür Senatörlüğü’nün 2021 edebiyat bursunu kazandı. DEJAVU Eylül 2022’de Doğan Kitap etiketiyle basılacak.
Eserleri: Valizdeki Mektup (öykü) Hangi Dildedir Aşk (öykü), Temmuz Çocukları (roman), Ağıtın Sonu (roman) Arı Fısıltıları (roman), Dejavu (roman).
www.meneksetoprak.com
@MenekseToprak