Sanat Kritik Anketi: Eyüp Tosun

Sanat Kritik Atölyeleri Başlıyor

Sanat Kritik’te yayımladığımız Naci Sadullah’ın 1936 yılında Son Posta gazetesinde yaptığı “en iyiler” anketinin sorularını, son 20 yıldaki edebiyat ortamımız hakkında fikir sahibi olmak için günümüzün edip ve muharrirlerine sorduk. Ankete katılan herkese çok teşekkür ederiz.

Figen Şakacıİbrahim Yıldırım ve Asuman Susam’ın ardından Eyüp Tosun’un cevapları burada.

Eyüp Tosun’un Cevapları

Öncelikle vereceğim cevaplar için 2000 ve sonrasında ilk yapıtlarını çıkarmış isimleri ve onların eserlerini anacağım. Bu kısıtlamayı yapmazsam, 2000 öncesinde eser verenleri de dahil edersem, çok iyi isimler var, işin içinden çıkmam zorlaşacak. Aslında 2000 ve sonrasının birçok açıdan adının konulması lazımdı ama ülkemizde maalesef eleştirmen olmadığından öylece kaldı. Akademisyenler de Tanpınar ve Halit Ziya’dan kafayı kaldıramayınca iş kime kalacak ben de bilmiyorum. 

-En Kuvvetli Şair Kimdir?

-En İyi Şiiri Hangisidir?

Ben 2000 sonrası yazılan şiirin başka bir şey olduğunu düşünüyorum. Yani çok iyi verimler ve isimler var ama bunlara şiir diyemem. Zaten yazanlara şair asla diyemem. Türler içinde asırlardır kimlik mefhumunun en öne çıktığı, en onunla asla bağımsız düşünülemeyeceği alan şiirdir. İşte bu kimlik meselesi altüst olmuştur. Anlam arayışı kaybolmuş, anlamsızlıktan bir nevi övünç duyma hazzı belirmiştir. Daha birçok sebep var ama uzatmayayım. Özetle başka bir isim bulmaları lazım. Şiire yeni bir alttür ya da bağımsız bir ad kazandırmaları gerekiyor ki bir değerlendirme yapalım. Bu sorunuza yanıtım: 2000 ve sonrasında ne şiir vardır ne de şair!

-En Büyük Hikâyeci Kimdir?

-En İyi Hikâyesi Hangisidir?

Öykü konusunda üretime göre bir değerlendirme söz konusu ama eleştirel bir yaklaşımla bakıldığında eleye eleye yine bir avuç insan kalıyor. Ama hiç de az değil bunlar. Durum vahim değil. Hatta bu elde kalanlarla öykü türünün bir zenginlik bir ferahlık yaşadığını ve geleceğe dair umutlandırdığını söyleyebilirim. Ferhat Özkan en sevdiğim isim. “Hayatımın Kahvaltısı” da en sevdiğim öyküsü.

-En Kuvvetli Romancı Kimdir?

-En İyi Romanı Hangisidir?

Belki de en vasat, en sönük, en kendini tekrar eden, en beceriksiz, en özgün olamayan, en taklitçi bile olamayan vs. vs. alanımız, romancılarımız. 2000 ve sonrasını kastediyorum tabii. Bir de öykü ve şiirde bütünlük çoğu zaman aranmaz, yani kitabı oluşturan öykü ya da şiirlerden birkaçıyla okuru yakalamışsanız başaralı bile sayılabilir, yırtarsınız. Ama roman öyle değil. Kimse bir paragraf ya da bir karakter için koskoca romanı sevmez, sevemez. Romancı kesinlikle yok bu son yirmi yılda ama roman vardır. Mesela “Tol” bu yirmi yılın en iyi romanıdır.

Gelin görün ki son iki romanının kötülüğü, hele hele Delibo’nun aşırı kötülüğü, sebebiyle Murat Uyurkulak’a romancı demek için onunla sarhoş olmanız, masasında bulunmanız lazımdır! 2000 ve sonrası roman açısından böyle örnekle doludur. Bir tanesiyle yetinelim.

Sanat Kritik Atölyeleri Başlıyor